امر به معروف و نهی از منکر  با انتقاد از پوست کلفت ها
امر به معروف و نهی از منکر  با انتقاد از پوست کلفت ها

امر به معروف و نهی از منکر با انتقاد از پوست کلفت ها

ای اهل عالم ما هم خدایی داریم...

بهانه حمایت از تولید داخلی خودرو و جفا بر مردم در تعرفه و عوارض واردات خودرو.... قضاوت با شما....

کدخبر:۳۰۸۹۹پنجشنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷:۴۹iranjib.ir مرجع رسمی

 چرا با ورود برخی از خودروهای خارجی  شاهد قیمت‌گذاری نجومی هستیم؟
تعرفه واقعی واردات خودرو به ایران چقدر است؟ + جدول

طبق اعلام رسمی، تعرفه واردات خودرو بین 40 تا 55% متغییر است. اما چرا با ورود برخی از خودروها شاهد قیمت‌گذاری نجومی هستیم؟ چرا بی‌کیفیت ترین خودروهای وارداتی چینی نیز قیمتی بالا و دور از دسترس مردم دارند؟ واقعیت این است که 14 عامل در افزایش نجومی قیمت‌های خودروهای وارداتی تاثیر دارد و تعرفه تنها یکی از آن‌هاست. در این مقاله به بررسی این هزینه‌های اضافی خاموش خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

چه هزینه‌هایی در گمرک اضافه می‌شود؟

1. اولین نکته، ارزش CIF خودرو است. این پارامتر، ملاک اصلی گمرک برای قیمت‌گذاری خودروست و محاسبات را بر این مبنا انجام می‌دهد. CIF شامل جمع موارد زیر است:

  • قیمت خرید خودرو ( شامل قیمت پایه و آپشن‌های آن)
  • بیمه خودرو تا بندر مقصد
  • هزینه حمل تا بندر مقصد

2. پس از ورود خودرو به گمرک، تعرفه واردات باید پرداخت شود. این تعرفه بسته به حجم موتور خودرو متفاوت و در جدول زیر قابل مشاهده است

حجم موتور تا 2000 سی‌سی40%
حجم موتور از 2001 تا 2500 سی‌سی55%
حجم موتورهای بالاتر از 2500 سی‌سیممنوع


3. پرداخت عوارض زیر نیز جزو ملزومات است. بهای این بسته 8 گانه، 60% ارزش خودرو تمام می‌شود.

  • هزینه ی انبار داری تخلیه و بارگیری عوارض بندری
  • عوارض هلال احمر
  • عوارضی جهت خرید امبولانس
  • هزینه ثبت سفارش
  • هزینه‌های مربوط به شرکت استاندارد
  • عوارض وزارت راه و شهر سازی ( در صورت استفاده از حمل ناوگان خارجی)
  • هزینه بانکی شامل کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تاخیر تادیه دیون
  • هزینه‌های اسقاط خودروی فرسوده ( که با توجه به مصرف سوخت خودروی وارداتی از 1 تا 4 عدد متغیر است)

 

چه هزینه‌هایی را واردکننده اضافه می‌کند؟
 

حال، وارد کننده نیز باید هزینه هایی را بر روی خودرو لحاظ کند. این هزینه‌ها عبارتند از:

  • هزینه‌های خدمات پس از فروش و گارانتی (3 درصد CIF)
  • هزینه‌های انبارداری
  • هزینه‌های بازرسی قبل از تحویل خودرو (PID)
  • هزینه حمل و نقل خودرو به مراکز PID و از PID به مراکز فروش
  • هزینه شماره‌گذاری که 10 درصد هزینه C&F است. (C&F مجموع قیمت خودرو و هزینه حمل به کشور است)
  • 8 درصد هزینه C&F به عنوان عوارض و مالیات شماره‌گذاری به حساب اداره دارایی
  • 4 درصد به عنوان سود واردکننده
  • 9 درصد نیز هزینه مالیات بر ارزش افزوده است

 

مردم؛ بهای پیشرفت صنعت خودروسازی
 

به عقیده کارشناسان، مجموع عوارض خودرو عددی در حدود 100 تا 110% است. یعنی قیمت خودروهای وارداتی حدود دو برابر قیمت جهانی آن برای مشتری ایرانی آب می‌خورد. این در حالی است که ایران از لحاظ سرانه درآمد سالانه در بین کشورهای جهان در رتبه 96 قرار دارد و مردم در کشورهایی نظیر جزیره سیشیل بیشتر از دو برابر و قبرس بیش از 6 برابر، کویت 11 برابر وقطر با 16 برابر سرانه درآمدی ایران، نصف قیمت خودرو را نسبت به مردم ایران پرداخت می کنند.


این شرایط ناعادلانه‌ای است که سال‌ها برای ارتقای صنعت خودروسازی داخلی به مردم تحمیل شده و با وجود این حمایت‌ها، پیشرفت صنعت خودروسازی بسیار آهسته است و در این میان، گلایه‌های مردم هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. در واقع هزینه ارتقای صنعت خودرو را مردم با جان خود پرداخت می‌کنند یا اگر بهتر بگوییم، سال‌هاست که بهای بی‌کفایتی برخی مدیران این صنعت را مردم پرداخت کرده‌اند.


تا به کی باید سکوت کنیم؟!


فقط می گوییم "متاسفیم"

و حضرات هم با ریشخند کار خودشان را می کنند... سرمایه داری و رانت خواری و انباشت ثروت برخی حضرات را سرمست و مشغول ساخته...

رعیت بیچاره... اشتغال و کار و درآمد را چرا ضریب و تعرفه نمی بندیم تا فارغ التحصیلان حسرت زده و راضی ازاشتغال خود را ببینیم...


c9fgj5b0iiz30hooe.jpg

اگر به بحث اصلی یعنی تعرفه خودرو بازگردیم، ممنوعیت ورود خودروهای بالای 2500 سی سی نیز درصورتی درست است که تمام شرایط عادی باشد اما همیشه شرایط عادی نیست. در بعضی از شرایط خاص (!) خودروهای بالای 2500 سی سی نیز از دریچه‎های نامرئی وارد کشور می‌شوند. در واقع قانون برای برخی‌ها، ناشناخته و امری دست‌وپا گیر تلقی می‌شود و به همین دلیل ضرورتی برای اجرا آن نمی‌بینند.

هر که رانتش بیش زورش بیشتر!

البته طی روزهای اخیر زمزمه‌هایی در مورد تغییر قوانین نیز به گوش رسیده است. با عبور از بحران ارزی سال‌های گذشته ممکن است در قانون مربوط به غیرقانونی بودن ورود خودروها با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی تجدید نظر شود. دنیای اقتصاد در این‌باره می‌گوید وزارت صنعت معدن و تجارت با این تغییر موافق است و رسمی‌شدن نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی در ایران نیز به این تغییر کمک خواهد کرد.

ممکن است معیار لوکس بودن خودرو، که هم‌اکنون خودروهای 2500 سی‌سی به بالاست، تغییر کند و قیمت پایه خودرو معیار جدید لوکس بودن تلقی گردد. در این صورت احتمالا تعرفه پلکانی که اکنون به صورت محدود وجود دارد به خودروهای لوکس تسری پیدا می‌کند. همچنین وجود نمایندگی سبب کاهش نسبی قیمت خودرو خواهد شد (البته در تئوری!) زیرا نمایندگی رسمی می‌تواند از تخفیفات شرکت خودروسازی استفاده کند اما در گذشته که ورود خودرو به صورت غیررسمی بود چنین تخفیفاتی نیز وجود نداشت. بنابراین اگر واردکننده در گروه نمایندگی‌های رسمی نباشد، همچنان امکان دستکاری در قیمت‌ها وجود دارد.

در مورد تغییرات تعرفه در سال آینده نیز محسن طیبی نیا، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت دولت برنامه‌ای برای افزایش (!) تعرفه در سال آینده ندارد و تعرفه‌های سال 96 مانند سال 95 خواهد بود. گویا کلید حل مشکلات در قفل، شکسته شده است.

 

محاسبه تعرفه واقعی برخی خودروها
 
خودرومدلسال ساختحجم انجین

ارزش دلاری

(هزار دلار)

ارزش ریالی

(میلیون تومان)

نمایندگی/بازار

(میلیون تومان)

حداقل اختلاف قیمت
ب‌ام‌و 220i کوپه201620152.0L43131290%121
ب‌ام‌و 428i گرن کوپه201620152.0L52 - 53163 - 166380%128
ب‌ام‌و X1 25i201620162.0L46142314 - 330%132
ب‌ام‌و X3 28i201620152.0L61 - 63190 - 196390 - 395%101
ب‌ام‌و X4 28i201620162.0L60 - 63190 - 196450%129
 
پورشه ماکان201720162.0L84262550 (بازار)%109
پورشه باکستر S201720162.5L88274750 (بازار)%170
 
تویوتا پریوس هیبریدی201620161.8L2783148%78
تویوتا کرولا GLI201620162.0L1960153 (بازار)%155
تویوتا روفور201620162.5L3093245%163
تویوتا هایلوکس دوکابین201620162.7L2577169 - 185%140
 
رنو فلوئنس201620162.0L165187 - 117%129
رنو سفران201620152.5L2372124 - 189%162
رنو داستر201620162.0L1546 - 48108 - 115%139
رنو کولئوس201520142.5L2164165%157
 
کیا سراتو YD201620162.0L1959135.3%129
کیا سراتو YD کوپه201620152.0L1857135 (بازار)%137
کیا اپتیما JF201620152.4L22 - 2367 - 72182%152
کیا اپتیما JF201720162.4L2477192 - 202 (بازار)%162
کیا اسپورتیج SL201620152.4L2166170%157
کیا سورنتو201620162.4L2885230.2%170
 
لکسس CT200h201520151.8L40 - 42125 - 128189%47
لکسس ES250201620152.5L43135325%140
لکسس NX300h201620152.5L54167333%99
لکسس NX200t201620162.0L50156311 - 350%124
 
مرسدس E250201620162.0L75234405%73
 
میتسوبیشی میراژ201620151.2L113371.3%115
میتسوبیشی لنسر 1.6201620151.6L1548104.5%118
میتسوبیشی لنسر 1.8201620161.8L1752134.8%159
میتسوبیشی اوتلندر201720162.4L2680209.8%162
 
ولوو XC90201720162.0L57 - 132176 - 408500 - 575%41 - %184
 
هوندا CR-V201620162.4L3092234-258%180
 
هیوندای اکسنت201620151.6L1341106.1%158
هیوندای النترا201620151.8L1752126 - 137 (بازار)%163
هیوندای توسان TL201620152.0L2475166 - 192%156
هیوندای سانتافه201620162.4L2682176 - 213 (بازار)%160

# قیمت‌های جدول فوق (ارزش دلاری و ارزش ریالی) برگرفته از آمار گمرک کشور در شهریورماه 95 است.